STANOWISKO
DEPARTAMENTU PRAWNEGO
GŁÓWNEGO
INSPEKTORATU PRACY
Z 26 SIERPNIA 2008
R.
W SPRAWIE OBLICZANIA
DODATKU Z TYTUŁU PRACY W NADGODZINACH
(GPP
-306-4560-646/08/PE)
Departament
Prawny Głównego Inspektoratu Pracy wyjaśnia, że zgodnie z § 4a rozporządzenia
ministra pracy i polityki socjalnej z 29 maja 1996 r.
w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz
wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków
wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie
pracy (Dz.U. nr 62, poz. 289 ze zm.) przy ustalaniu
dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych, dla pracowników otrzymujących
wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania, określonego stawką
miesięczną, wynagrodzenie za jedną godzinę ustala się, dzieląc miesięczną
stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania
w danym miesiącu.
Uwzględniając
literalne brzmienie tego przepisu oraz to, że możliwość ustalenia, czy
wystąpiły godziny nadliczbowe z przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy
czasu pracy, zachodzi dopiero z upływem okresu rozliczeniowego, zdaniem
Departamentu Prawnego GIP, przy obliczaniu dodatku za pracę w godzinach
nadliczbowych wypracowanych w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym
wynagrodzenie za jedną godzinę ustala się, dzieląc miesięczną stawkę
wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w
ostatnim miesiącu okresu rozliczeniowego.
STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWA PRACY
MPiPS
Z 20 SIERPNIA 2008 R.
W SPRAWIE OBLICZANIA DODATKU Z
TYTUŁU PRACY W NADGODZINACH (DPR–III-079-475/ZN/08)
Departament Prawa Pracy informuje, że podstawę
ustalania wysokości dodatku do wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach
nadliczbowych wynikających z przekroczenia tygodniowej normy czasu pracy
stanowi art. 151 [1] k.p. W myśl niego za każdą
godzinę pracy nadliczbowej z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy
czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym pracownikowi przysługuje, oprócz
normalnego wynagrodzenia, dodatek w wysokości 100 proc. wynagrodzenia (§ 2).
Wynagrodzenie stanowiące podstawę obliczenia tego dodatku obejmuje
wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania
określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik
wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagrodzenia -
60 proc. wynagrodzenia (§ 3).
Przy ustalaniu tej należności dla pracowników
otrzymujących wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania, określonego
stawką miesięczną, wynagrodzenie za jedną godzinę ustala się, dzieląc
miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin przypadających do
przepracowania w danym miesiącu (§ 4a rozporządzenia ministra pracy i polityki
socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu
ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia
stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do
wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy, DzU nr 62, poz. 289 ze zm.).
Stwierdzenie pracy w godzinach nadliczbowych z tytułu
przekroczenia przeciętnej normy tygodniowej oraz ustalenie liczby godzin, za
które pracownikowi przysługuje dodatek, następuje z upływem obowiązującego
pracownika okresu rozliczeniowego. Dlatego - zdaniem departamentu - w przypadku
trzymiesięcznego okresu rozliczeniowego, w celu ustalenia wynagrodzenia za
jedną godzinę, należałoby miesięczną stawkę wynagrodzenia podzielić przez
liczbę godzin przypadających do przepracowania w ostatnim miesiącu okresu
rozliczeniowego.
Jednocześnie informujemy, że departamentowi są znane
trudności interpretacyjne, występujące w praktyce na tle obecnego stanu
prawnego dotyczącego wysokości dodatku do wynagrodzenia z tytułu pracy w
godzinach nadliczbowych, wynikających z przekroczenia przeciętnej normy
tygodniowej. W celu ich wyeliminowania problem jest szczegółowo analizowany i
poszukuje się rozwiązań legislacyjnych w kierunku ułatwienia prawidłowego
ustalania kwot tych należności pracowniczych.
Niezależnie od tego, należy dodać, że kwestia
przestrzegania i prawidłowego stosowania przepisów prawa pracy jest objęta
właściwością Państwowej Inspekcji Pracy.
dr Eugenia Gienieczko
Dyrektor Departamentu
Prawa Pracy